NYHETSARKIVET
16 jun 2016 13:06
Norska konsumentverket stämmer DNB för falskt aktiva fonder
Igår meddelade norska Forbrukerrådet, en motsvarighet till Konsumentverket, att man ska stämma DNB för att banken marknadsfört fonder som aktiva trots att de i praktiken förvaltats som indexfonder.

Enligt Forbrukerrådet har 150 000 norrmän betalat 690 miljoner kronor för mycket för förvaltningen eftersom fonderna varit passivt förvaltade snarare än aktiva – utan att prissättningen anpassats till priset för indexförvaltning.

Forbrukerrådet stöder sig på beräkningar som gjorts av Finanstilsynet och Norges Handelshöyskole och menar att kunderna inte fått det de betalat för.

”DNB:s påstått aktiva fond är sex gånger dyrare än deras passivt förvaltade indexfond. Vi menar att kunderna har rätt att få prisskillnaden återbetald. DNB avvisade de kraven som vi ställde i februari och därför tar vi banken till rätten”, skriver Forbrukerrådet på sin hemsida.

Frågan har sin svenska motsvarighet i Aktiespararnas krav på Swedbank Robur i samma fråga. Där ställde man frågan till Allmänna reklamationsnämnden, men nämnden förklarade att man inte kunde pröva frågan i juli 2015.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907