Piloter anställda av SAS i Sverige har ett alldeles eget kollektivavtal, som bland annat reglerar deras pensioner. Trots att gruppen är liten, bara omkring 400 personer, har man ett alldeles eget kollektivavtal, PPA 13.
Piloterna inom SAS hade länge, i likhet med snart sagt alla andra på svensk arbetsmarknad, ett förmånsbestämt avtal som i praktiken liknade den förmånsbestämda ITP-planen.
Den administrerades tidigare av Alecta men SAS valde att flytta över den till SPP 2007. Den hamnade då i Euroben på Irland men från och med maj 2013 bestämdes att den skulle överföras till Sverige.
Pilotfacket valde ut Söderberg & Partners som rådgivare. Förmedlaren handlade då upp valbara försäkringsgivare till planen och gjorde Folksam till ickevalsalternativ.
- Folksam besvarade upphandlingsförfrågan och blev ickevalsbolag för ålderspensionen sommaren 2013, säger Lena Högfelt, chef för Affär & Finans på Folksam i ett mejl till redaktionen.
I allt väsentligt ser planen ut som en traditionell ITP 1 plan med ett undantag. Den är betydligt dyrare och påminner mer om en tiotaggarlösning, trots att det är en kollektivavtalad plan.
Provisionen på varje ny premie uppgår till sex procent, vilket kan jämföras med Collectums premieavgift på 1 procent av premien, alltså sex gånger högre. Provisionen gör att avgifterna på sparprodukter man väljer blir betydligt högre än i alternativet med Collectum.
Pensionsvalen hanteras över Skandikons valcentral och antalet valbara bolag är stort, både vad gäller traditionell försäkring och fondförsäkring.
Lena Högfelt vill inte gå in på detaljer i avtalet och säger att man inte kan beskriva enskilda affärsuppgörelser. Hon påpekar dock att förmedlare har krav att uppvisa eventuell ersättning från försäkringsbolagen mot sina kunder.
Frågan är bara om piloterna förstått vad förmedlarna tar betalt för att sköta deras pensioner. Om de visste skulle de nog skynda sig att förhandla om planen. De har ju visat sig väldigt måna om procenten på inkomstsidan och frågan är om de inte borde ägna sig lite mer åt kostnadssidan.
Så vitt Pensionsnyheterna kan bedöma är PPA 13 för närvarande Sveriges dyraste kollektivavtalade pensionsplan, något som inte tyder på någon större förhandlingsskicklighet.
Kanske är det läge att förhandla fram en bättre och billigare pensionsplan, snarare än att reta upp flygbolagets kunder med en strejk som ställer SAS flygplan på marken.