SEB Pension och Försäkring följer nu efter Skandia och Movestic och portar förmedlaren Cerberus.
"Vi har sagt upp avtalet med Cerberus. Just nu löper vår uppsägningstid om tre månader. Avtalet sades upp i veckan", skriver Per Harrysson, biträdande chef för försäljning på SEB Pension & Försäkring i ett mejl till Pensionsnyheterna.
Han är dock lite mera otydlig när det gäller skälet till varför man nu slänger ut Cerberus och formulerar sig så här:
"Affärsrelationen idag omfattar ett fåtal kunder och vi har inte en gemensam syn på hur affären skall bedrivas i framtiden", skriver han.
När det gäller vilka volymer det är fråga om och om man, i likhet med Skandia, ska anmäla bolaget till Insuresec eller inte vill han dock inte svara på.
Det är frågor som rör interna affärsfrågor och relationer till våra avtalspartners som vi inte diskuterar externt, skriver Per Harrysson.
Nu blir det förstås dragkamp om kunderna mellan Cerberus och SEB där förmedlarens enda möjlighet att få betalt för sina tjänster är att flytta avtalen till något annat bolag. För SEB handlar det om att försöka förmå dem att stanna kvar.
Vad gäller kunderna så har de naturligtvis sitt kapital och sina försäkringar kvar hos oss om de inte väljer annan leverantör. Det betyder för oss att kunden alltid väljer sin rådgivare, skriver Per Harrysson.