NYHETSARKIVET
3 jun 2016 12:24
Pensionsnyheterna: Cerberus ett spännande pilotfall
Att både Skandia SEB och Movestic nu sagt upp avtalen med Cerberus beror inte i första hand på att man tycker att de ger råd som gör att kunderna hamnar i dyra fonder eller strukturerade produkter. Det finns det andra förmedlare som också gör.

Skälet till att man tröttnat är att Cerberus, åtminstone enligt bolagen, satt i system att rulla försäkringstagarna mellan försäkringsbolagen så snart man kommit ur annullationsansvaret, alltså den period då man inte kan flytta ut en försäkring utan att betala tillbaka provisionerna.

I stor utsträckning rör det ju engångsbetalda k-försäkringar där man efter 3-5 år slipper betala tillbaka en provision om kunden flyttar försäkringen. Om flytten sker efter kort tid drabbas kunderna av en återköpsavgift men efter 3-5 år försvinner även den och det är då som man börjar rulla stock.

SEB hade för några år sedan en stor affär med Cerberus men stora delar av den har hamnat i, just det, Skandia. Och den är nu på väg till Danica.

”Vi gillar inte att man flyttar runt kunderna och att förmedlarna får betalt flera gånger för samma sak”, som en aktör uttrycker saken.

Skandia har trappat upp kriget genom att även anmäla Cerberus till Insuresec och hävdat att man inte givit råd som varit i kundens intresse. Det ska bli mycket intressant att se hur Insuresec hanterar den frågan. Skandia har bland annat pekat på att åtta av tio kunder hamnat i samma svindyra lösning, trots att råden ska vara individuella.

Att hoppas på att Insuresec ska definiera vilka råd som gynnar kunden och vilka som inte gör det är nog att hoppas för mycket.

I rådande nollränteläge är det ju en no-brainer att det inte fungerar att betala en avgift på 3,14 procent för att vara med i den egna fond-i-fond som Cerberus erbjuder kunderna via sitt fondbolag i Luxemburg.

En annan no-brainer är att de råd som kunderna fått inte alls varit avsedda att skapa kundnytta utan nytta för säljarna.

Det ska bli intressant att se om Insuresec har lust att ta sig an frågan om kundnytta. I pipeline ligger ju de lite luftiga formuleringarna i MiFiD 2 om att säljare alltid ska sätta kundens intressen före sina egna. Kanske kan man hoppas att Insuresec sätter ned foten i förtid innan reglerna är lagfästa. Fast det är nog för mycket begärt av ett branschgemensamt tillsynsorgan som finansieras av dem som tjänar mer pengar ju dyrare produkter man erbjuder kunderna.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907