NYHETSARKIVET
20 maj 2016 12:21
Avtalsmässig tjänstepension ej krav i förslag om ny upphandlingslag
Det blir inte obligatoriskt för myndigheter att i offentliga upphandlingar ställa krav på att leverantörens anställda har tjänstepensioner i linje med svenska kollektivavtal. Det framgår av finansdepartementets förslag till ny lag om offentlig upphandling som igår remitterades till Lagrådet.

Förslaget om en ny lag om offentlig upphandling gör det obligatoriskt för upphandlande myndighet att ställa krav på att leverantörernas anställda har lön, semester och arbetstid som minst uppfyller lägstanivåerna i kollektivavtal. Upphandlande myndighet får också ställa särskilda villkor avseende tjänstepensioner, men det är inte tvingande.

Pensionsmyndigheten ställer, vilket kan tyckas falla sig naturligt, redan nu krav på att konsulter och inhyrd personal får tjänstepension. Myndigheten kräver att företag som vill vara med i upphandlingar om tjänster till myndigheten måste förbinda sig att erbjuda tjänstepension som lägst uppgår till 2,5 procent av lönen för att komma i fråga i upphandlingar, rapporterade Pensionsnyheterna förra sommaren.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907