Med det nya regelverket på plats för flyttinformation var det meningen att bolagen skulle hantera flyttinformation på ett enhetligt sätt och det skulle också vara lätt att hitta de uppgifter om avgifter och kostnader för flytten. Men riktigt så har det inte blivit än. Tvärtom visar det sig att det i vissa fall faktiskt blivit sämre.
- Det har aldrig varit svårare att flytta försäkringar än nu. Bolagen har infört nya och begränsande administrativa rutiner för att lämna informationen, något som gör att den som vill flytta får det svårare att genomföra en flytt än tidigare, säger en vd i ett av banklivbolagen till Pensionsnyheterna.
Hen vill vara anonym, men säger att man till exempel numera i vissa bolag kräver mer än en vanlig informationsfullmakt för att lämna information om en tjänstepension. Man kräver också i vissa fall även en underskrift från en arbetsgivare för att lämna ut informationen, något som definitivt komplicerar saken för kunderna.
Johan Lundström, chefsjurist på Svensk Försäkring och en av dem som ledde arbetet med att ta fram flyttinformationen, säger att man för diskussioner med de olika bolagen som står bakom överenskommelsen för att få den att fungera bättre.
- Det fungerar inte optimalt i dag, men det är många bolag som tolkar reglerna och alla kan hitta egna tolkningar för hur det ska fungera, säger Johan Lundström till Pensionsnyheterna.