I FI:s konsumentrapport, som presenterades i dag, lovar FI att man ska ta tag i frågan om de traditionella livbolagens överskottshantering och fylla den så kallade kontributionsprincipen med verkligt innehåll. Detta eftersom den är så luddigt skriven och ger bolagen stor frihet i hur man hanterar överskott och till vilka kunder man kan skicka överskotten. Här handlar det till exempel om hur man hanterar systemet med utjämnad återbäringsränta, som vissa bolag använder.
FI skriver så här: "Till exempel upplevs metoder med en så kallad utjämnad återbäringsränta som stabila ur ett kundperspektiv , men kan samtidigt medföra att kunden inte får del av det överskott som den bidragit till. Dessa metoder kan också leda till att kunder får del av överskott som de inte bidragit till, vilket kan vara fallet om en hög återbäringsränta används för att locka in nya kunder.
Det är lätt att se var FI fått inspirationen till den skrivningen efter det att både Skandia och Folksam under 2014 tvingades att minska de maximala insättningarna i sina k-försäkringar då miljardbelopp sattes in eftersom nya kunder såg att de kunde få del av en hög återbäringsränta i en situation då bankräntorna var nollade.
FI kommer att sätta fokus på frågan kring överskottshanteringen under 2016 och tar avspark i en rapport kallad Tillsynen över försäkringsföretagen som ska publiceras den 17 maj.