Länsförsäkringar inför sin nya ersättningsmodell för livförsäkringsförmedlare, med slopad up front-ersättning, från och med den 1 juni i år. Det framgår av ett pressmeddelande.
Beslutet att införa en ny ersättningsmodell, utan up front-ersättningar, är känt sedan tidigare men nu har Länsförsäkringar alltså bestämt tidpunkten. Betydelsen av ingreppet tonas dock ned med konstaterandet att majoriteten av den förmedlade affären redan nu sker via upphandlingsmodeller som sedan tidigare ersätts utan up front-ersättning.
Efter en tid av förberedelser inför vi nu en ersättningsmodell som är i takt med tiden, som stärker kundnyttan och skapar ökade incitament till förbättrad kundvård. Den nya modellen ska även ses i ljuset av de stora förändringarna som nu sker på liv- och pensionsmarknaden. Vår ambition är att styra mot långsiktiga relationer både med kunder och försäkringsförmedlare. Jag ser också att vi genom detta bidrar till ett ökat ansvarstagande i branschen, kommenterar Tua Holgersson, vd Länsförsäkringar Fondliv.
Ett antal försäkringsgivare har redan tidigare slutat med upfront-provisioner. SEB Pension & Försäkring slopade ersättningen från och med mars i år, SPP slutade i och med senaste årsskiftet och Skandia lämnade upfront-modellen redan vid årsskiftet 2014/2015. Movestic och Folksam hör till aktörerna som har kvar up front-ersättningar. Ingen av dem har hittills kommunicerat något beslut i frågan.