NYHETSARKIVET
16 feb 2016 12:01
Kollektiva.se ändrar i villkor och marknadsföring till följd av kritiken
Pensionsmyndigheten anmälde i mitten av oktober pensionsjämförelsesidan Kollektiva.se till Konsumentverket för missvisande marknadsföring. Beskedet från Konsumentverket kom en knapp månad senare där det framgår att marknadsföringen har varit otydlig. Konsumentverket har även tittat närmare på bolagets villkor och haft anmärkningar på hur dessa är utformade och Kollektiva.se har, efter granskningen, ändrat på samtliga delar där tillsynsmyndigheten anmärkt.

Konsumentverket har bland annat kritiserat Kollektiva.ses användning av ordet ”gratis” samt hur bolaget i sin marknadsföring inte alltid är tydliga med att jämförelsen som levereras till användarna baseras på användarnas PPM-sparande, inte alla PPM sparare i systemet.

Vad gäller företagets avtalsvillkor kritiserar Konsumentverket bland annat den beloppsmässiga ansvarsbegränsningen som Kollektiva.se satt till 1 000 kr och som strider mot såväl tvingande konsumentskyddande lagstiftning som allmän skadeståndsrätt.

Kollektiva.se har till följd av anmärkningarna ändrat sin marknadsföring så att det i samtliga fall där bolaget refererade till hur ”den bästa” PPM-spararen placerar, nu står ”den bästa användaren”. De har även strukit delen om ansvarsbegränsning.

I samtliga fall där en tjänst får brukas i utbyte av brukarens information får denna tjänst inte marknadsföra sig som ”gratis” enligt ett EU-direktiv som funnits sedan 2005 men där, enligt Konsumentverket, Kollektiva.se är ett av de första bolagen som nu uppmanas tillämpa detta. Det ska nu istället tydligt framgå vad som är kundens motprestation för att använda tjänsten.

Till följd av detta har Kollektiva.se i villkoren bytt ut ordet ”gratis” och ”kostnadsfri” mot ”avgiftsfri” samt preciserat att användarens motprestation utgörs av att användarnas data används i jämförelseunderlaget för tjänsten.

Kollektiva.se har även valt att stryka de delar i villkoren som möjliggör för dem att dela med sig av användarnas uppgifter till ”samarbetspartners” – vilket kan ses som ett relativt ovanligt avsteg från hur många avtal av digitala tjänster ser ut i dagsläget. Att Kollektiva.se inte längre har möjlighet att dela användarnas information med samarbetspartners bör inte vara något problem just nu, de har ännu inte något samarbete att tala om.

Kollektiva.se meddelar att man välkomnar granskningen och advokaten som handlagt ärendet åt bolagets räkning skriver bland annat:

”Som jag nämnde vid samtalet, så välkomnar Kollektiva den granskning ni gjort av bolagets avtalsvillkor och marknadsföring. De kommentarer ni framfört skulle många svenska bolag ha nytta av att få del av, för att förbättra sina erbjudanden och sin kommunikation. Kollektiva.se kommer i allt väsentligt att följa era rekommendationer och justera sina allmänna villkor och sin marknadskommunikation så att dessa är i överensstämmelse med vad ni angivit i ert brev.”
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907