Fonder som marknadsför sig som hållbara har hittills inte haft några tydliga kriterier för vad som krävs för att klistra på ingrediensen hållbar i innehållsförteckningen. Etiska nämnden för fondmarknadsföring (ENF) har därför kommit fram till sju punkter som bolag som marknadsför hållbara fonder ska följa för att få använda begreppet.
I fortsättningen krävs till exempel att hållbara fonder måste göra ett officiellt åtagande, till exempel i relation till FN-stadgan PRI eller motsvarande för att få ha kvar etiketten.
Fonderna måste också löpande redovisa hur man lever upp till den placeringspolicy man marknadsför sig genom.
ENF har redan tidigare uttalat att marknadsföring av en fond med termer som hållbar eller med andra liknande formuleringar ytterst är en fråga om vederhäftig information till investerarna så att de ges möjlighet att själva bedöma om fonden motsvarar deras krav. Nu har ENF bland annat lagt till att fondbolag som marknadsför fonder som hållbara måste ha gjort ett officiellt åtagande, t.ex. i relation till FN-initiativet PRI eller motsvarande, säger ENF:s ordförande, hovrättsrådet Kenneth Nordlander i en kommentar från ENF.
De nya reglerna är en skärpning av de regler som ENF fattade beslut om 2009.