Idag fick AMF pris som bästa försäkringsbolag i Hållbarhetsbarometern, där åttio av Sveriges största konsumentföretag har kartlagts.
Hållbarhetsbarometern är en varumärkesundersökning som visar hur bolagen uppfattas av allmänheten när det gäller hållbarhet.
Från och med 2015 har AMF integrerat hållbarhet i sin investeringsprocess för utländska aktier i livbolaget och använder ett nytt hållbarhetsindex för hela den utländska livportföljen. Koldioxidavtrycket mäts idag för alla noterade aktier i livbolaget och uppges vara ett led i att bidra till att öka trycket på bolag som AMF äger.
För AMF är det viktigt att alla kunder omfattas av vårt hållbarhetsarbete, inte bara de som gör aktiva val i sin förvaltning. Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga med att deras pensioner hanteras på ett ansvarsfullt sätt. Det är glädjande att se att vårt arbete börjar ge avtryck i uppfattningen om oss som ett hållbart och ansvarstagande företag. Jag ser fram emot att stärka och utveckla hållbarhetsarbetet ytterligare, säger Anna Viefhues, hållbarhetsexpert på AMF.
AMF redovisar sitt hållbarhetsarbete enligt GRI G4 i en omfattande rapportdel i sin årsredovisning.
Hållbarhetsbarometern bygger på 6 016 intervjuer som genomförts med den svenska allmänheten i åldern 18-74 år. Frågorna har speglat vilka företag i olika kategorier som de uppfattar som mest hållbara.