Medan större delen av pensionsbranschen välkomnar Svensk Försäkrings rekommendationer om information vid flytt av pensionskapital, som branschen själv varit med att ta fram, så är Annika Saramies, vd för Avanza Pension, kritisk till rekommendationen.
- Rekommendationen beträffade informationsgivningen är alldeles för omfattande vilket inte kommer att förenkla för kund gällande möjligheterna att på ett begripligt sätt jämföra olika försäkringsbolag, avgifter och innehåll, vad som är flyttbart och kostnader förknippade med det, säger Annika Saramies till Pensionsnyheterna.
Hon menar att det är bättre att samla all sådan information på ett ställe där kunden kan få en bättre överblick.
- Mitt förslag är att samla denna info på ett mer begripligt, enkelt sätt via en gemensam kanal. Idag är Min Pension nära tillhands för detta där vi alla redan levererar en samlad pensionsbild till kund. Lägg där till priser, i kr, vad en försäkring kostar, är den flyttbar och vad kostar det att flytta, i kr, säger Annika Saramies.
Det är alltså inte informationen i sig hon är kritisk till. Hon menar att det är självklart att den information som lyfts fram i rekommendationen ska finnas tillgänglig för kund.
- Varför göra om detta arbete, varför göra det via pappersutskick? Fokus borde vara att visa vägen elektroniskt i första hand. Förslaget medför en mycket större administrativ börda för både försäkringsbolag och kund, självklart förenat med en kostnad och dessutom en fördöjning på tiden som det skulle ta att flytta en försäkring, 60 dagar kan vi inte acceptera. Vem står för den notan - jo kunden i slutändan!, säger Annika Saramies.
- Vi alla borde samverka för en enkel jämförelse via Min Pension och sedan istället visa vägen för dem som vill läsa mer om vad de har till den information som redan finns tillgänglig för våra kunder genom inloggning på respektive webbplats.