Med en allt större del av försäljningen av pension- och försäkringsprodukter på nätet, riskerar kunderna att gå miste om viktig information om produkterna. Det skriver den europeiska tillsynsmyndigheten EIOPA i ett uttalande om försäljning av försäkrings- och pensionsprodukter på internet.
En stor del av konsumenterna köper redan idag försäkrings- och pensionsprodukter över internet och det är viktigt att försäkra sig om att konsumentens intressen skyddas på ett bra sätt också vid köp på det sättet. Och andelen kunder som använder sig av internet för att köpa den här typen av produkter väntas också öka framöver.
Den digitala marknaden kan både minska och öka de konsumentproblem som i dag finns i de traditionella distributionskanalerna menar EIOPA beroende på hur de används. Framförallt är det viktigt att bolagen inser att det gäller samma regler för alla former av försäljning.
Det faktum att distributörer använder sig av digital distribution ska inte påverka deras förmåga att följa nuvarande och framtida krav inom den europiska unionen, liksom nationella regelverk som gäller inom medlemsländerna för hur kunderna ska behandlas, skriver EIOPA i en kommentar.
De problem man framförallt märkt av är att kunderna i många fall inte får den rådgivning eller information som de ska ha i samband med ett köp på internet.