Finansinspektionen, FI, har nu godkänt Svensk Försäkrings arbete med att ta fram en branschrekommendation om tydlig och jämförbar information vid flytt av pensionsförsäkring.
Just nu pågår ett intensivt arbete i branschen för att minska det krångel som kan uppstå vid flytt av pensionsförsäkring. Vi har på kort tid hunnit ganska långt. Det är glädjande att inspektionen i dag har gett klartecken till vårt arbete så att vi kan gå vidare till nästa fas, säger Johan Lundström, chefsjurist på Svensk Försäkring, i en kommentar.
Rekommendationen som man arbetar med ska bland annat innehålla råd för hur bolag ska upplysa om vilket värde som får flyttas och vilka avgifter som tas ut. Rekommendationen ska öka standardiseringen av den information som försäkringskunderna får från bolagen och se till att informationen ges i ett tidigt skede av flyttprocessen så att kunden enkelt ska kunna jämföra en befintlig försäkring med en ny.
Nu kommen man att genomföra konsumenttester för att säkerställa att rekommendationen får avsedd effekt. Man ska också arbeta mer utförligt med hur de administrativa rutinerna vid flytt ska hanteras och vilka jämförelsetal som ska finnas i informationen.
Arbetet med rekommendationen beräknas vara slutfört i juni 2015 och rekommendationen kan därefter träda i kraft i januari 2016.