NYHETSARKIVET
22 okt 2014 11:48
Pensionsmyndigheten börjar med digital brevlåda vid årsskiftet
Vid årsskiftet kommer Pensionsmyndigheten att ansluta sig till tjänsten Mina Meddelanden. En digital brevlåda som gör det möjligt för användarna att få post ifrån myndigheten skickad digitalt i stället för via ordinarie post.

Mina meddelanden är en tjänst som gör att användaren samlat och säkert kan ta emot myndighetspost digitalt istället för på papper, utan risk för att någon obehörig kommer åt den. Tjänsten utvecklas av sju myndigheter i samverkan, bland annat Pensionsmyndigheten, Skatteverket och Försäkringskassan. Det är Skatteverket som ansvarar för tjänsten.

Fram till nu har den statliga brevlådan Min myndighetspost varit den enda som varit knuten till Mina meddelanden, men nu ansluts den första externa aktören, genom företaget Brings digitala brevlåda Digimail. Den första externa digitala brevlådan har precis anslutits till myndigheternas gemensamma tjänst för elektronisk myndighetspost, Mina meddelanden. Det är företaget Brings digitala brevlåda Digimail som godkänts och kan erbjuda säker myndighetspost till sina kunder.

”I dagsläget har ungefär 100 000 privatpersoner och företag tjänsten Mina meddelanden och den statliga digitala brevlådan Min myndighetspost. Vår avsikt är att Mina meddelanden ska vara det dominerande sättet att ta emot myndighetspost i framtiden. Jag tror på en ökning när fler myndigheter och kommuner börjar skicka brev digitalt och när det finns fler digitala brevlådor att välja bland”, säger Håkan Johansson, projektledare för Mina meddelanden, på Skatteverket.

I dag är fyra myndigheter anslutna till Mina meddelanden: Bolagsverket, Skatteverket, Swedish University Computer Network, SUNET, vid Vetenskapsrådet och Transportstyrelsen. Vid årsskiftet ska förutom Pensionsmyndigheten även Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan ansluta.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907