Svensk Försäkring håller med Konsumenttvistutredningen och påpekar i sitt remissvar på utredningens förslag att branschens frivilliga nämnder ska anpassas till det nya EU-regelverket.
Konsumenttvistutredningen har tagit fram förslag för hur Sverige ska säkerställa att EU-rätten om förbättrad tvistlösning på konsumentområdet efterlevs. De nya reglerna innebär bland annat att försäkringsbolag måste ange vilket tvistlösningsorgan som prövar en tvist mellan bolaget och konsument.
Svensk Försäkring ser positivt på kraven för de aktörer som vill registreras som godkända tvistlösningsorgan enligt det nya EU-regelverket. De av Svensk Försäkrings frivilliga nämnder som hanterar konsumenttvister, Personförsäkringsnämnden och Nämnden för rättsskyddsfrågor, ska anpassas så att de kan anmälas för registrering som godkända tvistlösningsorgan när reglerna börjar gälla sommaren 2015, skriver Svensk Försäkring i sitt remissyttrande.