NYHETSARKIVET
10 okt 2014 11:44
Så ska försäkringsbranschen hjälpa konsumenterna
Försäkringsbranschen har enats om ett antal åtgärder för att stärka konsumentskyddet. Det gäller gemensamma begrepp i pensionsinformation, förköpsinformation till försäkringstagare och slopad provision för skadeförsäkringsförmedlare.

- Ett starkt konsumentskydd är en viktig fråga för försäkringsbranschen. Vi jobbar återkommande med rekommendationer till våra medlemsföretag och just konsumentskyddet är något som står i fokus sedan länge, säger Johan Lundström, chefsjurist på Svensk Försäkring, till Pensionsnyheterna.

Genom den här typen av självreglering vill försäkringsbranschen stärka konsumentskyddet, men samtidigt också visa regeringen och myndigheter att branschen själv kan ta ansvar själva för utmaningar som bör åtgärdas.

- Att gå via lagstiftning är långsamt och ofta ganska trubbigt. Självreglering är snabbare och det är enkelt att anpassa reglerna efter nya situationer.

Branschen har enats om att skärpa kraven för den information som kunden har rätt till före köpet av försäkring. De nya kraven innebär bland annat att informationen ska vara lätt att hitta, och därmed göra det lättare för kunden att jämföra olika försäkringar. Rubriken Förköpsinformation ska alltid användas. På så sätt blir förköpsinformationen också sökbar på webben. Viktiga begränsningar i försäkringsskyddet ska, enligt beslutet, särskilt framhållas.

- Ibland kallas det förköpsinformation, ibland ”viktigt att veta” eller ”bra att veta”. Redan genom att bestämma vad den här informationen ska kallas blir det mycket enklare för konsumenterna att hitta och jämföra den, säger Johan Lundström.

För att förbättra pensionsinformationen har Svensk Försäkring tillsammans med Pensionsmyndigheten varit drivande i arbetet med att ta fram en svensk standard för pensionstermer. Den är numera en så kallad SIS från Swedish Standards Institute. En ordlista med pensionstermer för konsumenter kommer också att publiceras.

- Det har funnits en pensionsordlista i flera år. Men nu har den alltså setts över och uppgraderats till en formell svensk standard.

För att minska risken för intressekonflikter mellan förmedlare och kunder och för att stärka kundernas ställning uppdaterar nu Svensk Försäkring rekommendationen om att provision inte ska betalas vid oberoende förmedling av skadeförsäkring.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907