Försäkringsförmedlaren Aon meddelar att upp till 30 fast anställda kan komma att behöva lämna den svenska verksamheten. Anledningen är att en av bolagets största kunder valt att avsluta samarbetet med Aon.
Enligt Aon har kunden efter ett mångårigt samarbete fattat ett strategiskt beslut att enbart teckna direktavtal med försäkringsgivare och kommer därför inte längre arbeta med förmedlare. Kunden har därför påbörjat en successiv omläggning av sina försäkringsprogram från Aon, med start i oktober 2014. De sista programmen beräknas vara överlämnade i februari 2015.
- Det här berör främst gruppförsäkringsverksamheten och därmed sammanhängande administrativa tjänster. Aon Hewitt AB berörs inte alls, säger Fredrik Forsström, vice vd för Aon Sweden AB, till Pensionsnyheterna.
Förlusten av kunden och därtill kopplad intäkt, innebär att Aon måste se över sina kostnader och behov av bemanning. Detta gör att upp till ett 30-tal fast anställda och upp till 18 visstidsanställda kan komma att beröras av de totalt cirka 190 personer som arbetar i den verksamhetsdelen av bolaget. Totalt har Aon cirka 260 anställda i Sverige.
- Rensat för den stora kund som vi tappar så är den underliggande verksamheten framgångsrik, säger Fredrik Forsström.