Att förbjuda provisioner för försäkringsförmedlare är inte en bra lösning på försäkringsförmedlares intressekonflikter. Det skriver Svensk Försäkring i sitt remissvar på promemorian Stärkt konsumentskydd vid försäkringsförmedling.
Den viktigaste frågan i promemorian är hur intressekonflikter ska bekämpas, i praktiken om det ska bli ett provisionsförbud för försäkringsförmedlare eller inte. Svensk Försäkring menar att problemet inte är regelverket i sig, de regler som finns i dag är bra och löser de problem med intressekonflikter som finns. Problemet är snarare att vissa aktörer är dåliga på att följa dem.
Problemet i detta avseende är att kraven inte alltid efterlevs effektivt och fullt ut av samtliga förmedlare. Svensk Försäkrings styrelse har därför också framhållit vikten av att Finansinspektionen utövar tillsyn över att kraven åtföljs och att myndigheten vid behov beslutar om sanktioner mot förmedlare, skriver man i remissyttrandet.
Svensk Försäkring är också positiv till förslaget att skärpa kraven vid tillståndsgivningen.