Konsumentverket påpekar i sitt remissyttrande till promemorian Stärkt konsumentskydd vid försäkringsförmedling att det råder en viss begreppsförvirring kring vem som egentligen ska skyddas av förslaget.
Verket skriver att titeln talar om konsumentskydd medan lagen om försäkringsförmedling i stället använder begreppet kund. De två termerna är inte synonyma utan konsumenter ingår i det vidare begreppet kund. Däremot är man positiv till att kundbegreppet används eftersom det gör att regelverket blir mer sammanhållet och att man på så sätt slipper undan svåra gränsdragningsfrågor.
Annars håller Konsumentverket i stora drag med det som står i promemorian. Bland annat är man positiv till att det ställs högre krav på de som ska verka som försäkringsförmedlare.
Att verka som försäkringsförmedlare är ett ansvarsfyllt uppdrag. Uppdraget är av karaktären sysslomannaskap i det att någon annans intressen ska tillvaratas och stora ekonomiska värden kan vara aktuella. Informationsassymetri föreligger och konsekvenserna av felbeslut kan vara mycket allvarliga för konsumenten. Redan mot den bakgrunden förefaller det rimligt att, till skillnad från idag, ställa bredare kvar på lämplighet för uppdraget, skriver verket i sitt remissyttrande.
Med bakgrund i det så påpekar verket att det inte är lämpligt att låta utländska försäkringsförmedlare som kommer från andra EES-länder följa sina nationella regler även om de verkar i Sverige, så som förslaget ser ut nu.
Konsumentverket vill i detta sammanhang framhålla vikten av att konsumentskyddet är detsamma för konsumenten oaktat vilket land som en försäkringsförmedlare som vänder sig till svenska konsumenter har sin hemvist i. Det är således inte önskvärt att olika aktörer på den svenska marknaden erbjuder likartade produkter, men att konsumentskyddsnivån inte är densamma, skriver man.