NYHETSARKIVET
23 sep 2014 12:05
Folksam börjar med kundservice på teckenspråk
Folksam har börjat ha kundservice på teckenspråk. Det meddelar Folksam i dag.

Folksam har sedan 2002 en rikstäckande kundservice på 18 språk. Teckenspråk blir nu det nittonde språket.

Det finns cirka 30 000 teckenspråkiga personer i Sverige. Även om de flesta myndigheter idag erbjuder information i form av filmer på teckenspråk, så är det inte lika vanligt med teckenspråkig direktkommunikation, och särskilt inte hos företag. Folksams kundservice hanterar redan idag cirka 100 000 samtal per år.

”Att våra medlemmar nu får möjlighet till en teckenspråkig direktkommunikation kring försäkringsärenden är väldigt bra. Det underlättar mycket för alla teckenspråkiga, säger Joachim Sundström, sportchef och Therese Rollvén, utvecklingssamordnare på Svenska Dövidrottsförbundets kansli, i en kommentar.

För att använda den nya servicen fyller kunden i ett formulär och blir sedan kontaktad av Folksams rådgivare. Kommunikationen sker därefter på teckenspråk via ett videosystem.

”Vi lägger ner ett stort engagemang på att kunna kommunicera med alla kunder på deras eget språk. Att vi nu kan erbjuda rådgivning på teckenspråk är ett naturligt led i Folksams mångfaldsarbete”, säger Mikael Petersson, ansvarig för integrations- och mångfaldsfrågor hos Folksam, i en kommentar.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907