Om det inte införs någon form av begränsning av provisioner vid försäkringsrådgivning så skulle det vara ett misslyckande. Det säger Malin Omberg, områdeschef för konsumentskydd på Finansinspektionen, FI, på Pensionsnyheternas seminarium Terminsstart Pension som arrangeras i dag.
- Vi tycker att provisionsbaserad rådgivning skapar problem och vi arbetar väldigt hårt med den här frågan internt, säger Malin Omberg.
Just nu pågår en utredning som arbetar med genomförandet av MiFID 2-direktivet i svensk lag och den kommer också att ta upp provisionsförbudsfrågan. Innan utredningen är presenterad vid årsskiftet är det svårt för FI att slutföra sitt arbete.
- När den utredningen är klar ska vi ta ett större grepp på frågan, säger Malin Omberg.
Men även om det inte går att säga exakt vad som kommer att hända med försäkringsprovisionerna i framtiden så kommer det att hända någonting. Malin Omberg tror inte att reglerna kommer att vara oförändrade på sikt.
- Nej, det skulle jag se som ett misslyckande. Nu har vi påbörjat det här och vi ska se till att det kommer något ur det, säger hon.
FI:s avdelning för konsumentskydd inrättades i våras. Och anledningen är att just konsumentskydd har visat sig vara en stor del av verksamheten.
- Drygt hälften av FI:s sanktioner de senaste åren handlar om konsumentskydd. Framförallt om finansiell rådgivning, säger Malin Omberg.
De områden man fokuserar på är produkter, information och just rådgivning.