NYHETSARKIVET
2 sep 2014 11:48
EY: Försäkringsbolagen dåligt förbereda på digitala utmaningar
Den digitala utvecklingen har blivit en marknadskraft som i grunden förändrat kundernas förväntningar. Därför krävs det nya färdigheter för att möta behoven och försäkringsbolagen har inte råd att inte möta dem. Det skriver EY i rapporten Insurance in a digital world: the time is now.

De främsta skälen till att utveckla den digitala verksamheten är att bolagen vill förbättra kundupplevelsen och att de vill återta kontrollen över kundkontakten. Däremot ser man det inte i särskilt hög grad som en möjlighet att attrahera nya kunder.

Rapporten visar att många försäkringsgivare, uppemot 80 procent av de som deltog i undersökningen, säger att de inte tycker att de själva ligger i framkant av den digitala utvecklingen. I stället ser man på sin egen verksamhet som att man snarare försöker hänga med. Däremot säger sig många vilja ligga längre fram i utvecklingen och ambitionerna är höga inför framtiden. De hinder man ser är främst interna faktorer, som gamla datasystem och den egna företagskulturen.

EY har frågat drygt 100 försäkringsaktörer runt om i världen, både inom sak och liv, hur de ser på utvecklingen. Undersökningen gjordes under 2013.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907