NYHETSARKIVET
13 aug 2014 11:43
FATCA skapar extra administration för svenska bolag
I går presenterade Finansdepartementet en promemoria om genomförandet av ett avtal mellan USA och Sverige om FATCA. FATCA, eller Foreign Account Tax Compliance Act, innebär att också utländska finansbolag ska vara skyldiga att rapportera vilka tillgångar som amerikanska kontohavare har till den amerikanska skattemyndigheten IRS. Det avtal som man nu tagit fram innebär att svenska bolag slipper att rapportera till IRS, men de måste ändå identifiera amerikanska konton och rapportera dem till Skatteverket som i sin tur informerar IRS.


Avtalet innehåller definitioner av vilka finansiella tjänster som omfattas och nu när avtalet offentliggjorts kan analysen av vilka försäkringar som omfattas fortsätta. För svenska försäkringsbolag innebär reglerna en ökad administration.

 



- Även om det fortfarande återstår att analysera omfattningen så innebär FATCA-regelverket och avtalet att försäkringsbolag blir skyldiga att identifiera och rapportera amerikanska tillgodohavanden. Nu slipper bolagen att rapportera till IRS, och det är en betydande framgång. Men det innebär ändå en ökad administration och därmed kostnader, och kanske också en ökad irritation bland kunderna över de frågor som bolagen kan behöva ställa till dem, säger Johan Lundström, chefsjurist på Svensk Försäkring, till Pensionsnyheterna.


Branschen ska nu avsluta analysen av avtalet och vilka produkter det omfattar. Dessförinnan är det svårt att avgöra hur stora effekterna för försäkringsbolagen blir.

 



De bestämmelser som föreslås i departementspromemorian för att genomföra avtalet föreslås träda i kraft den 1 april 2015.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907