NYHETSARKIVET
27 jun 2014 12:00
Skandia får böta 10 mkr för dålig information om ersättningar
Skandias bankverksamhet haft brister i sin information om ersättningar något som lett till att Finansinspektionen FI beslutat ge bolaget en anmärkning och böter på 10 miljoner kr.

FI genomförde i februari 2013 ett platsbesök hos Skandias bankverksamhet. Man gjorde då in ett slumpmässigt urval av kundakter för kontroll. Den efterföljande granskningen har nu avslutats med slutsatsen att bolaget har haft brister som har att göra med information om ersättningar i samband med rådgivning. Man har nämligen inte gjort klart för kunderna att man mottagit ersättningar, kickbacks, från tredje part och inte heller storleken av dessa ersättningar.

”Som ett kundstyrt bolag ser Skandia allvarligt på detta. Vi hade redan innan platsbesöket identifierat och börjat åtgärda dessa problem och har sedan dess bland annat förändrat ersättningarna till våra rådgivare, förtydligat informationen till våra kunder och ökat våra utbildningsinsatser. Vi kommer nu att gå igenom Finansinspektionens synpunkter i detalj för att säkerställa att det inte finns några återstående brister”, säger Öyvind Thomassen, Skandias bankchef, i en kommentar.

Enligt FI har Skandiabanken haft brister i sin investeringsrådgivning genom sina anknutna ombud, franchisetagarna. Banken har inte följt de regler som gäller för att ta emot provisioner och inte heller hanterat intressekonflikter på rätt sätt.

Skandiabanken har bedrivit investeringsrådgivning genom anknutna ombud. Banken har i samband med den rådgivningen tagit emot provisioner från tredje part som fondbolag och produktbolag, trots att detta inte har varit tillåtet. Detta eftersom banken inte har lämnat information om ersättningen till kunderna på det sätt som krävs.

Enligt FI:s granskning har banken även haft brister i sin hantering av intressekonflikter. Banken har haft ett ersättningssystem som inneburit att flera av de anknutna ombuden fått högre ersättning när de förmedlat till exempel strukturerade produkter framför fondprodukter. Det har givit säljarna till incitament att rekommendera kunderna strukturerade produkter som ersatts med engångsersättningar snarare än fondprodukter som givit en löpande ersättningar.

Det har inneburit att man kunnat välja att rekommendera de produkter som givit bäst ersättning, framför de som skulle kunna vara bäst för kunderna.

Fi skriver: "Genom de brister som funnits i Skandiabankens verksamhet har banken inte levt upp till grundläggande krav om att tillvarata kundernas intressen när den erbjuder investeringstjänster."

Fi nöjer sig med att ge Skandiabanken en anmärkning och inte en varning, bland annat för att Skandiabanken redan vidtagit åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

Finansinspektionen har heller inte identifierat någon enskild kund skulle ha lidit skada, trots de brister som man funnit.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907