Brevväxlingen mellan Capitalis Posten om Postens överklagade pensionsupphandling fortsätter. I sitt senast yttrande till förvaltningsrätten menar Capitalis att Posten inte verkar ha förstått sitt egen upphandling.
Det Capitalis vänder sig emot är att Max Matthiessen, som både vann upphandlingen och var den tidigare tjänsteleverantören, får en orättvis konkurrensfördel i och med att de redan har ett stort kapital från den tidigare upphandlingen förvaltad i sitt eget värdepappersbolag som ger en intäkt som de inte behöver redovisa i upphandlingens förteckning över intäkter. Därmed kan Max Matthiessen lämna ett betydligt billigare bud än andra anbudsgivare samtidigt som deras tjänst, enligt Capitalis, i själva verket är rätt så dyr.
I sitt yttrande menar Capitalis nu att det verkar som att Posten själv inte riktigt förstått effekterna av den upphandling som de just genomfört.
Givet Postens resonemang tycks dock Posten hålla med om att redan förmedlade produkter/tjänster till högre avgifter bör försvinna och det förefaller komma som en överraskning för Posten att detta inte kommer att ske för de anställda som redan placerat pensionskapital i Max Matthiessens fondprodukter, skriver man.
Posten menade i sitt tidigare yttrande att ett byte av leverantör skulle medföra ökade kostnader. Det är ett argument som Capitalis inte ger mycket för.
Det är inte korrekt som Posten påstår i samma avsnitt att ett byte av leverantör skulle medföra ökade kostnader. Det framgår dessutom inte vilka kostnader som Posten avser, hur Posten menar att de har beaktats eller på vilket sätt den omständigheten skulle vara relevant för förvaltningsrättens bedömning, skriver man i sitt yttrande.