NYHETSARKIVET
23 jun 2014 11:58
Förbud mot telefonavtal ska följas upp i höst
Den 1 juli träder förbudet mot att teckna avtal om premiepensionstjänster via telefon i kraft. Framöver måste ett sådant avtal bekräftas av ett skriftligt avtal.

Det kommer alltså inte längre att vara möjligt att ingå sådana avtal muntligen i samband med telefonkontakt. Om ett företag utför tjänster åt en konsument trots att det inte finns något giltigt avtal är konsumenten inte betalningsskyldig för tjänsten. Företaget måste också i rimlig tid innan avtalet ingås lämna relevant information och avtalsvillkoren till konsumenten.

Konsumentombudsmannen, KO, har nyligen skickat ut ett brev med information till 20 bolag som arbetar med den här typen av rådgivning. Tanken är att KO senare ska följa upp förbudet och se att de berörda bolagen sköter sig.

- Vi har för avsikt att under hösten följa upp hur det här sköts och ser vi att vissa bolag inte följer de nya reglerna så kommer vi att gå vidare med det, Maria Wackerfeldt, jurist på KO, till Pensionsnyheterna.

Ett problem är att det är svårt att veta exakt vilka bolag det är som ägnar sig åt rådgivnings- och förvaltningstjänster för premiepensionsområdet. Verksamheten är inte tillståndspliktig och det finns ingen samlande branschorganisation, så egentligen kan vem som helst ägna sig åt det här. De bolag som KO skickat ut informationen till och som man avser att granska senare i år följer en lista på kända aktörer som tagits fram i samarbete med Pensionsmyndigheten.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907