På Svensk Försäkring är man positiv till regeringens promemoria om provisionsförbud för försäkringsförmedlare. Även om man inte kan gå in på detaljer innan man inhämtat synpunkter från sina medlemsföretag.
När det gäller provisionsförbud uttalade sig Svensk Försäkrings styrelse redan i juni förra året om vikten av att hantera intressekonflikter mellan kunden och den som förmedlar försäkringen. Intressekonflikterna bör främst hanteras genom tydlig information till kunden om förmedlaruppdraget: vem förmedlaren företräder, vem som betalar för förmedlingen och priset för förmedlingen. Finansinspektionen måste noga övervaka att kraven efterlevs. Styrelsen ställde sig också bakom idén om provisionsförbud vid oberoende rådgivning. Tydligheten mot kunderna måste alltså öka, säger Johan Lundström, chefsjurist på Svensk Försäkring, i en kommentar.
Han menar att konsumentskyddet är en av de viktigaste frågorna för branschen.
Ett gott konsumentskydd är centralt för försäkringsbranschen. Svensk Försäkring arbetar på många fronter med olika initiativ som ska göra försäkringsföretagens kunder nöjda och trygga. Vi aviserade så sent som i torsdags att Svensk Försäkring tillsatt en oberoende expertgrupp som ska ta fram konsumentanpassade nyckeltal för att underlätta för kunderna när de väljer sitt pensionssparande, säger Johan Lundström.
Svensk Försäkring kommer att diskutera innehållet i promemorian med sina medlemmar och besvara en kommande remiss från departementet.