Skandia presenterar i dag sin hållbarhetsrapport, Hållbarhetsredovisning 2013. I rapporten redovisar man hur koncernen arbetat med hållbarhetsfrågor under det gångna året.
Vi ska driva affären på ett sätt som långsiktigt stärker kunderna, samhället och Skandia. Vårt stöd för FN:s Global Compact markerar vårt åtagande. I praktiken betyder det att vi ska vara ett företag som kunderna ska kunna känna förtroende för. Vi är en kundstyrd och oberoende aktör som bidrar till att trygga människors ekonomi idag och i framtiden, skriver Skandias koncernchef Bengt-Åke Fagerman och Lena Hök, hållbarhetschef, i Hållbarhetsredovisningen.
Skandias hållbarhetsstrategi fokuserar främst på samhällsansvar, transparens och långsiktighet i kundrelationer samt ansvarsfulla investeringar.
Samtidigt vill vi betona att Skandias långsiktighet är fullt förenlig med fortsatt fokus på vinstmaximering; vi är mer inriktade än någonsin på att skapa högsta möjliga avkastning för våra kunder tillika ägare. I reda pengar innebar detta 11 miljarder kronor i återbäring under 2013, skriver man i redovisningen.