Det är oklart varför regeringen väljer att ta bort momsgrupperna och det är inte klart att den finansiella sektorn har gynnats av reglerna på det sättet som regeringen påstår. Det skriver Svensk Försäkring tillsammans med Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund i ett gemensamt brev till Lagrådet.
Eftersom finansiella företag inte har avdragsrätt för ingående moms leder det här förslaget till kumulativa effekter i produktions- och distributionsledet, i praktiken en dubbelbeskattning, menar man i brevet.
De tre föreningarna menar att regeringen inte redovisar hur den finansiella sektorn gynnas av skattebefrielsen och hur det i så fall kan kopplas till slopandet av momsgrupper.
I motiveringen till just detta lagförslag hänvisas till att mervärdesskattebefrielsen för finansiella tjänster och försäkringstjänster medför att det produceras för mycket tjänster inom denna sektor och att mer resurser därför tillfaller denna del av ekonomin. Om regeringen anser att mervärdesskattebefrielsen i sig är ett syfte till slopandet av mervärdesskattegrupper kan det ifrågasättas om regeringen har utvecklat syftet på tillbörligt vis. Såsom framgår av lagrådsremissen tillämpas gruppreglerna av inte bara den finansiella sektorn utan även av företag inom skola, vård samt detaljhandel och industrin.
Regeringen redovisar inte heller några beräkningar till stöd för påståendet att den finansiella sektorn ökar på bekostnad av andra sektorer enligt föreningarna.
Vad det gäller exempelvis försäkringstjänster finns det snarare skäl att misstänka att det förhåller sig tvärtom, dvs. att det finns individer och företag som är underförsäkrade och således borde öka sin konsumtion, skriver man i brevet.
Föreningarna kritiserar också att regeringen inte har redogjort för de administrativa och kostnadsmässiga konsekvenserna av förslagen och att tidpunkten för ikraftträdandet ligger så nära i tiden, den 1 januari 2015, skapar rättsosäkerhet och medför problem vid tillämpningen. Inte minst gäller det mot bakgrund av att ett formellt beslut i riksdagen inte kan förväntas förrän sent i december 2014. Att förutsätta att de berörda bolagen ska klara av att anpassa sig till det nya regelverket på bara några veckor är inte bara orimligt utan också rättsosäkert menar man.