Svensk Försäkring avstyrker förslaget att införa obligatorisk inspelning av alla typer av rådgivningssamtal. Istället menar Svensk Försäkring ett stärkt konsumentskydd bör inriktas på förebyggande åtgärder så att risken att konsumenten får vårdslös rådgivning minimeras. Det skriver Svensk Försäkring i sitt remissvar över betänkandet från utredningen om konsumentskydd vid finansiell rådgivning, Det måste gå att lita på konsumentskyddet (SOU 2014:4).
Svensk Försäkring poängterar i sitt yttrande att branschen ser positivt på ett stärkt konsumentskydd på rådgivningsområdet. En högt förtroende för försäkringsföretagen bygger på att konsumenterna känner sig nöjda och trygga med sina val och här har konsumentskyddet en viktig roll.
Svensk Försäkring framhåller att det inte nu bör genomföras några förändringar i svensk rätt i sådana frågor som är föremål för förhandlingar på EU-nivå. Sådana förändringar skapar bristande förutsägbarhet och ökade kostnader för företag och kunder. Föreningen uttrycker också en oro för att så många för försäkringsförmedling viktiga frågor kommer att hanteras i regeringens värdepappersmarknadsutredning utan att försäkringsbranschen finns representerad i utredningen.