NYHETSARKIVET
16 maj 2014 12:02
Folksam satsar på modernisering och befintliga kunder
De närmaste åren kommer Folksam att ägna åt att modernisera koncernen internt. Samtidigt hoppas man på att öka sina marknadsandelar genom att göra fler av dem som redan i dag är kunder till helkunder. Det berättade Folksams koncernchef Jens Henriksson vid Folksams kapitalmarknadsträff i går.

Redan i dag omfattas hälften av alla människor i Sverige av en försäkring i Folksam. Men ser man till liv- respektive skadeförsäkring så ligger ändå bara marknadsandelarna på omkring 15 procent.

- Det visar på en oerhörd potential i vår affär och vi kommer att fokusera ännu tydligare på våra befintliga kunder, säger Jens Henriksson.

Samtidigt kommer man att arbeta hårt på att omstrukturera koncernen internt. Inte minst gäller det den djungel av datasystem som man samlat på sig de senaste 50 åren.

- Folksam är ekonomiskt starkt, men vi har en utmaning i våra många ålderstigna IT-system. Mitt fokus de närmaste 2-3 åren framöver är att modernisera, effektivisera, konsolidera verksamheten. Min vardag är väldigt mycket meckande under huven, säger Jens Henriksson.

Folksam har haft en bra kundtillströmning det senaste kvartalet. Men avkastningen har varit ganska modest jämfört med övriga bolag. Enligt Jens Henriksson är det koncernens stora ägande i Swedbank som drar ned siffrorna.

- Vi ligger nog lite lägre än övriga bolag och det beror på vårt innehav i Swedbank och att det har gått sämre än börsen i övrigt, säger Jens Henriksson.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907