Finansinspektionen, FI, menar att konsumenterna är mycket utsatta på finansmarknaden. Bland annat är många sparprodukter komplexa, rådgivningen ofta dålig och informationen i flera fall bristfällig eller svår att förstå. Det skriver FI i rapporten Konsumentskyddet på finansmarknaden som presenteras i dag.
FI nämner särskilt pensionssparande som ett område som är komplext och där det kan vara svårt för kunden att göra ett lämpligt och medvetet val. Inte minst gäller det vid erbjudanden om att flytta pensionskapital eller vid ändringar av villkoren.
Dessutom menar FI att det finns en risk att över- och underskott som uppstår i livförsäkringsföretag inte fördelas mellan pensionssparare på ett rättvist sätt utifrån hur de dels har bidragit med premier och avkastning, dels har orsakat kostnader. Den information som ges till sparare om rätten till överskott är enligt FI ofta otydlig och beskriver sällan vilket överskott som konsumenterna kan förvänta sig.
Därför föreslår FI att myndigheten ska få bemyndigande att reglera principer för hantering av överskott och återbäring. FI anser att företagen ska vara tydliga i sin information om hur överskott uppkommer och fördelas mellan de olika spararna under försäkringens hela löptid.
För att få ett tydligare fokus på konsumentskyddet startade FI i april i år ett nytt verksamhetsområde. Därmed ska möjligheterna att driva och kommunicera konsumentfrågor förbättras samtidigt som förutsättningarna att utveckla både tillsyn och regelgivning på området stärks.