I dag presenterar Konsumentverket Konsumentrapporten 2014. Och försäkringsbranschen är väl representerad när Konsumentverket rangordnar de mest problematiska konsumentmarknaderna.
Försäkringar anses vara den näst mest problematiska marknaden, efter telekomtjänster. På tredje plats kommer bank- och finanstjänster som bland annat innefattar pensioner.
För att ge en samlad bild av konsumenters förutsättningar på olika marknader har Konsumentverket utvecklat ett mätinstrument, Konsumentmarknadsindex, förkortat KMI. Med KMI kan man jämföra marknader av olika karaktär och hitta de marknader som upplevs fungera sämre. Det man mäter är transparens, tillit, valmöjlighet och agerande.
Vad gäller försäkringar visar undersökningen att det är problem med transparens och få väljer att byta försäkringsbolag eftersom det är svårt och tråkigt att leta bättre alternativ, enligt rapporten.
Samma sak gäller för pensionstjänster. Investerings- och pensionstjänster har de tydligaste problemen framförallt när det gäller transparens.
Vi ser fortfarande att konsumenterna har svårigheter med att välja de ekonomiskt mest fördelaktiga tjänsterna. Rörligheten på marknaden är fortsatt låg och få väljer att byta leverantör eller tjänst, skriver man i rapporten.