SwedSec har utdelat en varning till en fond- och försäkringsförmedlare som är licensierad av företaget.
Det var i december förra året som förmedlaren ringde till ett värdepappersbolag och uppgav sig vara en av sina klienter. Förmedlaren presenterade sig med klientens namn och personnummer.
Någon vecka tidigare hade licenshavaren hjälpt kunden med att skicka en uppsägning avseende en PPM-tjänst till det aktuella värdepappersbolaget. Därefter hade värdepappersbolaget ringt till kunden och försökt att övertala denne att behålla tjänsten. Kunden informerade licenshavaren om samtalet, varefter licenshavaren ringde till värdepappersbolaget och uppgav att han var kunden. Samtalet spelades in av värdepappersbolaget och av inspelningen framgår att licenshavaren ringde i syfte att ta reda på villkoren i försäkringen samt om tjänsten var avslutad. Kunden är informerad om händelsen och har fortsatt förtroende för företaget.
SwedSecs disciplinnämnd menar att förmedlaren åsidosatt reglerna för vad som gäller i verksamheten men konstaterar och att handlandet verkar ha berott på tanklöshet och att han bara ville hjälpa kunden.