Det ser ut som att de senaste årens arbete för att få bort de olika bolagen som säljer förvaltningstjänster i premiepensionssystemet bär frukt. Framförallt verkar riksdagens beslut att förbjuda avtal om premiepensionsförvaltning via telefon om inte kunden bekräftar avtalet skriftligen, ha tagit skruv hos bolagen.
För en månad sedan meddelade Monyx, tidigare Monetar, att man slutar med telemarketing av PPM-tjänster och i dag meddelar Allra Sverige, tidigare Svensk Fondservice, att också dem slutar sälja diskretionära förvaltningstjänster av premiepension via telefon.
Enligt Allra kommer man att sluta att sälja diskretionära förvaltningstjänster i premiepensionssystemet. Däremot kommer man, precis som Monyx, fortsätta att förvalta det befintliga kapitalet.
De tekniska förändringarna i premiepensionssystemet innebär att vi inte längre kan på ett för kunderna fördelaktigt sätt tillhandahålla tjänsten. Vi tar också hänsyn till viljeinriktningen hos myndigheter och lagstiftare samt den pågående debatten gällande konsumentskyddet vid telefonförsäljning och har beslutat att upphöra med tjänsten, säger Alexander Ernstberger, vd för Allra-koncernen, i en kommentar.