Folksam vann i går en tvist om varumärkesintrång i Svea hovrätt. Folksam hade stämt snabblåneföretaget Folkia, som man menade gjorde intrång i deras varumärke. I och med domen får Folkia inte längre använda varumärkena Folkia, Folklån, Folkgiro och Folkonomi för finansiella tjänster i Sverige.
Folksam menar att Folkias varumärke är så likt Folksams eget att de förknippas med varandra. Det i synnerhet eftersom båda bolagen är inom den finansiella sektorn. Folkia, som är norskägt, etablerades i Sverige under 2006 och Folksam reagerade redan då på namnlikheten. Hösten 2011 stämde Folksam Folkia för varumärkesintrång och nu ger alltså hovrätten Folksam rätt.
Hovrättens dom är oerhört glädjande. Folksam är ett starkt varumärke som vi och våra kunder, våra ägare, värnar. Därför har vi velat ha domstolens prövning av vilka gränser som gäller för det som kallas utökat varumärkesskydd, säger Pia Carlsson-Thörnqvist, kommunikations- och marknadsdirektör Folksam, i en kommentar.
Tingsrätten förbjöd tidigare Folkia att använda varumärket Folklån men tillät de övriga varumärkena. Den domen överklagade dock Folksam.
Bakom Folksams varumärke ligger ett långt och målmedvetet arbete med att bygga de positiva associationer som vi förknippas med, bland annat trygghet och stabilitet, kopplat till Folksams grundläggande värderingar som ansvarstagande, engagerade och personliga, vilket även hovrätten tog upp i domen. Vi vill inte, för våra kunders skull, bli sammanblandade med ett företag som bland annat erbjuder sms-lån med flera tusen procents ränta, säger Pia Carlsson-Thörnqvist.
Domen kan överklagas till 6 maj.