Den brittiska tillsynsmyndigheten Financial Conduct Authority, FCA, har gett Santander UK en bot på 12,4 miljoner GBP, motsvarande cirka 138 miljoner kr, på grund av allvarliga brister i bankens finansiella rådgivning. Det meddelar FCA i dag.
De senaste åren har det blivit allt vanligare med stämningar mot finansiella bolag för brister i rådgivningen. Och nu tar alltså också en myndighet steget fullt ut och bötfäller en bank för felaktig rådgivning. Enligt FCA har det funnits en signifikant risk att Santander UK skulle ge felaktiga råd till sina kunder. Bankens riskbedömningar är otillräckliga och i vissa fall har banken lovat att löpande kontrollera utvecklingen hos kundernas investeringar och sedan inte gjort det, enligt FCA.
Kunderna har litat på att Santander hjälper dem att investera sina pengar på ett bra sätt, men man har misslyckats med att leva upp till det ansvaret. Om tilliten till finansbranschen ska kunna återupprättas, vilken den måste, så behöver kunderna kunna vara säkra på att de som rådger dem förstår, och drivs, av kundens behov. Santander har grovt svikit sina kunder, säger Tracey McDermott på FCA, i en kommentar.
Santander ska nu kontakta samtliga kunder och ersätta dem för eventuella förluster i samband med felaktig rådgivning.