Under våren kommer förmedlarföretaget Safir Assurans att lansera en gratis allokeringstjänst för kunder som pensionssparar i fondförsäkring. Enligt företagets vd Mikael Safir, ska satsningen ses mot bakgrund av den kritik som riktats mot de i branschen numera vanliga fond-i-fondlösningarna, eftersom de ofta är förenade med höga kostnader eftersom kostnader tas ut såväl i över- som underliggande fonder.
Trots det är det många kunder som har behov av att regelbundet se över sitt sparande i fondförsäkring och se till att man håller sig till den plan för förvaltningen och återställer balansen i allokeringen och kan välja bort fonder med dåliga förvaltningsresultat.
- Det vi kommer att erbjuda är en gratis tjänst som innehåller ett automatisk urval av fonder baserad på ett antal nyckeltal och information om allokering till våra kunder. Vi tror inte att det behöver göras oftare än fyra gånger om året, säger Mikael Safir till Pensionsnyheterna.
Upplägget blir att kunderna får välja sin risknivå i ett antal olika matriser med hjälp via Safirs hemsida. När kunden senare loggar in för att se till sitt fondsparande, eller uppmanas besöka hemsidan, finns det ett färdigt förberett förslag som dels återställer risknivån och dels ser till att sortera bort fonder som underpresterat.
- Bytet blir enkelt. Kunden behöver bara acceptera den förberedda fondbytesblanketten och skicka den till det försäkringsbolag där han eller hon är kund som sedan verkställer bytet, säger Mikael Safir.
Han tillägger att han ser den här hjälpen som något som ingår i hans uppdrag som försäkringsförmedlare.
- Vi har ju betalt i form av provisioner från försäkringsgivarna och som jag ser det har vi då fått den ersättning vi ska ha och ska då inte lägga på något extra för att vi vägleder kunden till att hålla sina sparportföljer uppdaterade, säger Mikael Safir.
Den nya tjänsten kommer att få sin premiär under våren men redan nu har kunderna fått information om att den är på gång via företagets hemsida.