NYHETSARKIVET
14 mar 2014 12:33
Förvaltningstjänster straffas i Postens upphandling
I den upphandling som Posten nu gör av förmedlingstjänster för uppemot 400 tiotaggare, är det tydligt att man ogärna vill att anbudsgivarna ska leverera förvaltningstjänster genom att tydligt påpeka att anbud med den tjänsten inte kan få högsta betyg i anbudsutvärderingen.

Man skruvar också på avgiftsnivåerna och skriver i underlagen att man endast kan få toppbetyg i utvärderingen om avgifterna inte överstiger 0,5 procent av kapitalet.

Efter att Pensionsnyheterna tagit del av upphandlingsunderlaget är det tydligt att man nu skruvar åt på alla ledder för att ge de anställda så låga avgifter som möjligt för sina tiotaggarlösningar.

- Jag tror helt enkelt att de är pissed off med vad de sett tidigare, när 70-80 procent av de anställda hamnat i förvaltningstjänster och fått betala 3 procent av kapitalet för lösningen. Det tror jag är skälet till att de väljer att utforma underlaget på det här viset, säger en företrädare för ett av förmedlarföretagen till Pensionsnyheterna. Hen väljer att vara anonym eftersom hen är rädd att uttalanden i media kan påverka möjligheterna att vinna anbudet.

Posten har också satt upp en regel för hur ofta anställda ska få placeringsrådgivning och fastnat för att det inte bör ske oftare än vart tredje år, om det inte handlar om nyanställningar eller familjehändelser av typen skilsmässa eller barnafödande.

I upphandlingsunderlagen får anbudsgivarna också svara på om man anser att ett kompletterande samtal efter genomförd rådgivning är att betrakta som ny rådgivning eller om den kan anses vara en del av den tidigare och därmed inte grunda rätt till nytt arvode.

Posten arbetar just nu med att utvärdera de inkomna anbuden, men något tilldelningsbeslut har ännu inte meddelats.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907