NYHETSARKIVET
12 mar 2014 11:57
PFA och Danica i Danmark kompenserar ”lurade” kunder
De danska pensionsjättarna PFA och ATP har nu gjort helt om och väljer att ändra i sina regler och kompensera kunder som blivit av med sina avkastningsgarantier, då de valt att gå i tidig pension.

Frågan har blivit omskriven i den danska Näringslivstidningen Børsen, som avslöjat att kunder, utan att veta om det, förlorat sina garantier i och med att de valt att gå i pension före sin avtalade pensionsålder.

Både Danica Pension och PFA gör nu riktiga pudlar efter det att de hamnat på Børsens förstasida och lovar att kompensera kunder både för förfluten tid och framtiden.

- I och med artikeln blev vi uppmärksamma på att vi har ett problem jämfört med andra pensionsbolag. Det rättar vi nu till och gottgör de kunder som kommit i kläm, säger koncernchefen för PFA Lars Ellehave-Andersen till Børsen.

Vissa av de omkring 1300 kunderna som förlorat pengar har bara gjort förluster på omkring 100 kr, men det finns kunder som nu kompenseras med 10000 kr.

Danska finansinspektionen, Finanstilsynet, har dessutom förklarat att man tänker undersöka om de råd om tidig pension som kunderna fått, varit i enlighet med god rådgivningssed.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907