Pensionsmyndighetens hantering av återkrav har haft problem med långa handläggningstider och kvaliteten i besluten. Det visar en granskning gjord av Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, som presenteras i dag.
En förklaring enligt ISF är att utbetalningar prioriteras högre än återkrav. Återkrav ställer också höga krav på kunskap om både återkravsbestämmelserna och om de förmåner som återkraven gäller. Och därför behöver handläggarna bättre förutsättningar för sitt arbete menar man i rapporten.
För att minska antalet återkravsärenden har pensionsmyndigheten valt att inte utreda alla felutbetalningar. Färre felutbetalningar är en bättre väg att gå, menar ISF.
Myndigheterna behöver öka sin kunskap om vad som orsakar felen genom mer heltäckande statistik, mer systematisk återkoppling och användning av den information som framkommer i återkravshandläggningen.
Det är viktigt att myndigheterna ger handläggarna ett bra stöd i utredningen av återkrav och att man tar tillvara deras kunskap om varför felutbetalningar sker, säger projektledaren Charlotta Örn i en kommentar.
Också Försäkringskassan kritiseras för sin hantering av återkrav.