I dag startar Pensionsmyndigheten en kampanj för att få fler att göra pensionsprognoser. Totalt satsar Pensionsmyndigheten 14 miljoner kr på medieköp och event i kampanjen.
Vi vill att fler ska få en uppfattning om vad hela pensionen blir per månad och genom detta minska oron för den framtida pensionen bland pensionsspararna. Årets kampanj blir vår hittills största och kostar 14 miljoner kronor, dubbelt så mycket som tidigare, säger Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten, i en kommentar.
Nästa vecka börjar man sända TV-reklam, men redan i dag har reklamfilmen släppts på Youtube.
Förutom riksomfattande reklam i TV4 och annonser i digitala medier som playkanaler och nyhetssajter kommer vi även att möta pensionssparare på Stockholms Central under vecka 11, säger Sten Eriksson.
Kampanjen pågår mellan vecka 8 och 14, i samband med att 5,5 miljoner pensionssparare får årsbesked om den allmänna pensionen i orange kuvert vecka 913. Kampanjen riktar sig främst till personer mellan 28 och 54 år.