NYHETSARKIVET
4 feb 2014 12:01
AP7: Tvistlösning är ett steg på vägen
Sjunde AP-fonden, AP7, menar att det utredningsförslag för att förbättra konsumentskyddet vid finansiell rådgivning är bra, men långt ifrån tillräckligt för att lösa rådgivningsbranschens problem.

En undersökning från Sifo visar att 40 procent anser att rådgivningsföretagen är oseriösa och bara 10 procent menar att rådgivning och förvaltning åt privatpersoner är seriöst. Att man i och med utredningens förslag får bättre möjlighet att driva tvister mot oseriösa bolag är bra, men absolut inte hela lösningen på problemet menar AP7.

”Det grundläggande problemet är inte att det finns en liten del oseriösa rådgivare som förstör för resten och det är inte heller att svenskarna köper mer rådgivning än de behöver. Tvärtom skulle många oinformerade sparare kunna lyckas bättre genom att följa ett antal enkla principer om bland annat riskspridning och avgifter”, skriver AP7s Louise Svensson i en kommentar på AP7s webbplats.

Hon menar att rådgivningsbranschen har ett inneboende problem i och med att de i regel inte tjänar pengar om de inte också säljer något.

”Problemet är att de så kallade rådgivarna i första hand får betalt för att generera försäljning. Principiellt gäller det både rådgivningsföretagen och storbankerna. Därmed kommer det alltid att finnas en misstanke att rådgivaren inte bara är idealist som ser till konsumentens bästa, utan att han även ser till sin egen ersättning. Varför skulle ekonomiska incitament inte fungera för just finansiell rådgivning?”, skriver Louise Svensson.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907