Regeringen har beslutat att tillsätta en utredning om telefonförsäljning av finansiella produkter och tjänster. Utredningen är en fortsättning på den utredning som tillsats tidigare för att utreda problem med telefonförsäljning på premiepensionsområdet.
I propositionen Telefonförsäljning på premiepensionsområdet föreslås bland annat att avtal som ingås kring premiepension via telefon ska bekräftas skriftligt. Och regeringen utesluter inte att motsvarande problem kan finnas på andra områden.
En särskild utredare ska kartlägga vilka problem konsumenter och småföretag möter vid telefonförsäljning av
finansiella tjänster och produkter, bedöma för- och nackdelar med sådan telefonförsäljning, samt överväga om
konsumentskyddet vid telefonförsäljning av finansiella tjänster och produkter behöver stärkas.
Om det bedöms att det finns problem av så allvarlig art att omedelbara lagstiftningsåtgärder krävs, ingår det i utredarens uppdrag att utarbeta lagförslag. I övrigt ska resultaten från utredningen tas om hand inom ramen för den allmänna utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning.
Utredningen ska vara klar senast den 15 augusti 2014.