NYHETSARKIVET
18 sep 2013 14:07
Wassum byter om till digital kostym
Wassum, ursprungligen ett investeringskonsultföretag, lanserar i dagarna något som man internt kallar Nya Wassum 2.0. Bolaget har, under de senaste 15 åren, gått från att vara en traditionell timdebiterande konsult till att under senare år jobba med en långsiktig funktionsuthyrning, så kallad investment sourcing. Nu tar man nästa steg och erbjuder ett tjänsteutbud baserat på digitaliserade tjänster. Konceptet Monitor by Wassum har utvecklats under många år.

– Det betyder både fler, bättre och snabbare tjänster, men framförallt mer tillgängliga och mobila tjänster. Vi använder datorerna i hela produktionskedjan vilket ökar kapacitet och säkerhet. Att kunna se sin institutionella portfölj varje dag på sin skärm eller i sin mobil ökar vissheten om hur det går. Det gör att tryggheten för både operativa tjänstemän och ytterst ansvariga styrelsemedlemmar ökar. Denna transparens ställer också ytterligare krav på ordning och reda vilket är mycket viktigt för dem som har ansvar för finansiella placeringar, säger Ulf Källum, en av grundarna till Wassum.

Omställningen och utvecklingen av verksamheten ska också ses i ljuset av en mer allmän marknadsutveckling. Inom den finansiella sektorn har det varit vanligt att var och en har försökt att göra det mesta på egen hand. I en allt mer konkurrensutsatt och pressad värld kommer sannolikt de finansiella aktörerna att välja samma väg som man gjort inom till exempel bilindustrin. Ett annat är att många bilmärken köper in delar och utvecklar motorer gemensamt. Ett tecken på utvecklingen är till exempel premiecentralen hos Max Matthiessen och Söderberg & Partner.
Rent konkret betyder det att man genom en sorts klubb för inköp av fonder kan skapa större volymer och bättre priser, något man på Wassum kallar investment pooling.
I praktiken kan det innebära att på marknaden konkurrerande fondförsäkringsbolag, tillsammans med institutionella portföljer, köper in fonder gemensamt för att nå bättre lönsamhet genom billigare priser och handelsadministration.

– Vår tuffaste konkurrent genom åren har varit ”gör det själv-arna”. Flera av de nya tjänsterna, som vänder sig både till institutionella kapitalägare och fondplattformar, är det svårt och omotiverat att ta fram egen hand och att ”poola” själv är svårt, säger Ulf Källum.

Omställningen av Wassum har kostat mycket tid, pengar och kraft under de senaste fem åren. Enligt Ulf Källum kan investeringarna, som gjorts helt internt, summeras till tiotals miljoner. En annan konsekvens av ett starkt fokus på utveckling är att det skett på bekostnad av mindre marknads- och säljinsatser under något år. Och han tillstår att det inte varit en helt problemfri förlossning att gå ifrån Wassum 1.0 till Wassum 2.0, eftersom bolaget nu satsar än mer på digitala tjänster, något som minskar den tidigare analoga och manuella hanteringen.

– En sådan omgörning tär på verksamheten och blir en påfrestning även kompetensväxlingsmässigt. Utan en lojal personal och tydlig strategi hade det varit svårt att genomföra ett så omfattande projekt under så lång tid, säger Ulf Källum.

Ur Pensionsnyheterna Analys nr 7, 2013
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907