NYHETSARKIVET
20 dec 2013 11:53
Klart med nationell upplysningstjänst för konsumenter
Konsumentverket ska ta fram en nationell upplysningstjänst som ska stödja alla svenska konsumenter före och efter köp. Bland annat ska tjänsten hjälpa till med information kring pensioner. Det meddelar Konsumentverket i dag.

Den nya tjänsten ska kunna hjälpa till med frågor om konsumenträttigheter, pensioner, energi, bostad, livsmedel, miljö, bank/finans och IT.

I september lämnade konsumentminister Birgitta Ohlsson besked om att regeringen vill inrätta en nationell tjänst för konsumentupplysning. Och förslaget var en del av höstens budgetproposition.

På Konsumentverket välkomnar man beslutet och menar att den nya tjänsten kommer att stärka konsumenterna i Sverige och ge dem ett utökat stöd i en alltmer svårnavigerad konsumentroll.

Tjänsten ska vara på plats i början av 2015 och kommer bland annat att bestå av en ny webbplats och en vägledningstjänst dit konsumenter kan ringa eller mejla. Arbetet kommer att ske i samråd med ett tjugotal andra myndigheter, de fyra konsumentbyråerna och kommunernas konsumentvägledningar.

”Vi har ett stort och viktigt arbete framför oss där samarbetet med andra parter är helt avgörande för att det ska bli framgångsrikt. Men vi måste också lyssna till konsumenterna. Det här ska vara konsumenternas tjänst. Vi ska skapa något som folk vill ha och kommer att ha nytta av”, säger Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket, i en kommentar.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907