NYHETSARKIVET
12 dec 2013 12:14
Klart med förslag om förbud av muntliga avtal vid telefonförsäljning
Regeringen beslutade i dag att lämna en lagrådsremiss med åtgärder för att stärka konsumentskyddet vid telefonförsäljning på premiepensionsområdet. Där ingår det tidigare kommunicerade förslaget att förbjuda muntliga avtal vid telefonförsäljning av en förvaltnings- eller rådgivningstjänst som avser premiepension.

Enligt förslaget i lagrådsremissen ska konsumenten i fortsättningen vara tvungen att acceptera anbudet skriftligt. Utan giltigt avtal ska konsumenten inte vara betalningsskyldig för tjänsterna. Dessutom måste det företag som säljer tjänsten lämna viss information och samtliga avtalsvillkor till konsumenten i rimlig tid innan avtalet ingås.

”Konsumenten är ofta i underläge på finansmarknaden. Det här är ett viktigt steg i regeringens arbete med att stärka konsumentskyddet”, säger justitieminister Beatrice Ask, i en kommentar.

Enligt regeringen har premiepensionssystemet gjort att finansmarknadens betydelse för människors privatekonomi ökat. Samtidigt befinner sig konsumenten ofta i ett kunskapsunderläge och har svårt att bedöma risker, nytta och kostnader för en viss investering. Detta har gjort att en marknad för förvaltnings- och rådgivningstjänster om premiepensioner uppstått. Men konsumentskyddet vid telefonförsäljning av sådana tjänster har visat sig vara otillräckligt.

Det var finansmarknadsminister Peter Norman som tidigare i år föreslog att rätten att ingå avtal om förvaltningstjänster för premiepensionssystemet via telefon skulle begränsas.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2014.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907