Finansinspektionen, FI, har beslutat att ge förmedlaren Försäkria Finansrådgivning AB en anmärkning och en straffavgift på 750 000 kr. Detta för att bolaget enligt FI åsidosatt väsentliga kundskyddsregler.
Försäkria har enligt FI inte inhämtat tillräcklig information om sina kunder för att kunna anpassa rådgivningen efter kundernas önskemål och behov. Det har därför riskerat att lämna rekommendationer som inte varit lämpliga för den enskilda kunden. Bolaget har på detta sätt åsidosatt god försäkringsförmedlingssed och sin omsorgsplikt gentemot kunderna.
Försäkria har inte heller tillräckligt väl dokumenterat vad som skett vid förmedlingstillfället eller skälen för de rekommendationer som bolaget lämnat till sina kunder. Bolaget har utöver detta inte dokumenterat, och informerat kunderna om, de ersättningar som bolaget fått från tredje part i samband med försäkringsförmedlingen. I och med detta har kunderna enligt FI inte getts möjlighet att fatta sina beslut på ett rättvisande beslutsunderlag.
Försäkria skriver i en kommentar på sin webbplats att det är viktigt att betona att inga kunder kommit till skada eller berörs av FI´s beslut.
Vi har och har haft våra kunders bästa för ögonen och alltid strävat att följa gällande regelverk och ändringar, men inser att det funnits brister avseende kunddokumentation och information. Vi tar kritiken på största allvar och har sedan tidigare tillsatt mer resurser och utökat omfattningen samt innehållet i våra kunddokumentationer.
Den kritik som riktats mot FFR är av historisk karaktär och bolaget har åtgärdat de brister som är framförda i beslutet, skriver bolaget i sin kommentar.
Det kan dock noteras att Försäkria inte någonstans i sin kommentar berör FI:s kritik om att anpassningen av rådgivningen till kundernas behov varit så dålig att de riskerat lämna rekommendationer som inte varit lämpliga för den enskilda kunden.