Kunderna väljer allt mer att kommunicera digitalt och Länsförsäkringar Stockholm ska nu anpassa sig till omständigheterna. Just nu pågår en översyn som kan komma att leda till en nedläggning av de flesta av bolagets butiker. Samtidigt ser man över bemanningen i hela bolaget och totalt kan 50-60 arbetstillfällen komma att försvinna.
- Det är riktigt att vi håller på att se över på vilka platser vi vill finnas med våra kontor och butiker i framtiden. Anledningen är att våra kunder i större utsträckning än tidigare efterfrågar våra digitala tjänster och inte på samma sätt som förut går in i våra butiker för ett spontant besök, säger Suzanne Burdén, informationschef för Länsförsäkringar Stockholm, till Pensionsnyheterna.
Det här är en ganska stor omstrukturering och i samband med den planeras en stor neddragning av personalstyrkan.
- Vi ser samtidigt över vår bemanning och det kommer både bli förflyttningar av tjänster från våra fysiska kundmöten till de digitala, det vill säga telefon, webb och mobilt, men vi kommer också behöva göra neddragningar. Vi bedömer att vi måste göra kostnadsbesparingar på personalsidan motsvarande 50-60 personer i hela bolaget, men det i sig har inte med förflyttningen mot ett mer digitalt kundmöte att göra utan berör medarbetare i hela bolaget, säger Suzanne Burdén.
Framöver kommer man att finnas på ett antal platser för tidsbokade rådgivningsmöten och man kommer också ha kvar sina fastighetsmäklarkontor över hela länet.
När de här förändringarna ska ske är i dag inte klart, men den nya organisationen är tänkt att vara klar vid årsskiftet.
- Tidshorisonten är för tidig att svara på i nuläget och beroende av en rad faktorer som exempelvis hur långa hyreskontrakt vi sitter med, säger Suzanne Burdén. Det arbetet är påbörjat och kommer ske med frivillighetserbjudanden och avgångspensioner och en ny organisation kommer vara på plats från och med den 1 januari 2014.